بحران چیست
موقعیتی که فرد بخاطر واقعه غیرقابل کنترل و غیره منتظره تعادل عاطفی ، روانی خود را از دست می دهد . مرگ عزیزان ، بیماری های سرطانی ، ایدز ، سیل ، طلاق . تفاوت بحران با استرس : بحران ها غیرقابل کنترل و غیره منتظره هستند ولی استرس ها این گونه نیستند در طول زمان امتداد دارند.
ویژگیهای بحران :
1- غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل هستند .
2- از نظر زمان محدود هستند .
3- ایجاد به هم ریختگی روانی می کنند .
4- ایجاد ناتوانی و سلب قدرت و انرژی می کند .
علائم بحران : بی تفاوتی ، افسردگی ، اضطراب ، احساس گناه ، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس .( اعتماد به نفس اتکاء به خود است و برداشت هیجانی نسبت به خود عزت نفس می شود )گیجی ، منگی دیگر واکنشهای متفاوتی در افراد ایجاد می شود . علت واکنشهای متفاوت ، ویژگیهای شخصیتی متفاوت ، تجربیات و یادگیری گذشته ، نگرش و برداشت فرد ، تفاوت در رشد اجتماعی ، باورهای دینی و اعتقادی و عوامل فرهنگی اجتماعی.
نوع نگرش : الهی درد و محنت تو بلاست ، بلای دوست عطاست ، از عطای دوست نالیدن خطاست .
مداخله در بحران ( Crisis intervention ) : فردی که مداخله در بحران را دخالت می کند باید توانائی مهار و کنترل استرس ها و بحرانهای خود را داشته باشد .
تئوری مداخله در بحران : توسط جرج کاپلان ، نیکمن در دهه 1940 مطرح شد .
مراحله مداخله در بحران :
1- مرحله اول : برقراری ارتباط
A : ارزیابی شناخت عاطفی و رفتاری از واکنش فرد به بحران
B : بررسی سیستم های حمایتی فرد
C : ایجاد موقعیت هایی برای برون ریزی احساس
2- مرحله دوم : روشن کردن مشکل
A : چه عواملی منتهی به این بحران شده است به ویژه وقایع 24 ساعت اخیر
B : چرا در حال حاضر مراجعه کرده است
C : آیا مراجعه برای خود یا دیگران تصمیمی دارد.
D : نقاط قوت و ضعف خودرا بگوید و ارزشیابی کنید اگر تمام نقاط ضعف را مطرح می کند ،درخطر بیشتری است .
E : پرسش در مورد میزان آگاهی در مواجهه با مشکلات در گذشته
F : ارزیابی حمایتهای محیطی
3- مرحله سوم : تعیین قرار داد
توجه به سطح انتظار فرد براساس بررسیها و ارزیابیها
بخش بعد : راهکارها
الیس و لارسون با توجه به ویژگیهای فرد دچار بحران ، مهارتهائی را مطرح کرده اند .
- همدلی ( Empathy ) ، توانائی خود را به جای دیگری داشتن ، ( Sympathy ) همدردی بخشی از مشکل شدن
- صبر و تحمل ، برقراری ارتباط عاطفی
- خلوص : ( نقش بازی نکنیم و خودمان باشیم (
- بی پروائی ، بی پروائی خوب نیست ولی بی پردگی به معنای صادقانه حرف زدن است.
- گرمی ( Warmness ) لبخند زدن ( مهارتهای غیر کلامی (
- احترام ( Respect ) احترام به نظر
- ( Silence ) سکوت ( سکوت رواست اما فرمانروائی مقتدر است )
مهارتهائی که یک فرد کمک دهنده در مقابله با بحران است باید بداند
مهارتهای سازماندهی و حرکتی - Organization and movement skill :
1- چه بگوئیم ؟ روشن سازی Lead ins
2- انعکاس محتوا Restatement
3- انعکاس احساس Reflection
4- سئوال کردن Questioning در بحران سئوال بسته نپرسید ، سئوالات باز بیشتر بپرسید .
5- بازسازی شناختی Cognition restructure
تحقیقات جدید نشاندهنده عناصر جدید در کنترل استرس می باشد :
1- خوش بینی
2- امیدواری
3- بیان
موقعیتی که فرد بخاطر واقعه غیرقابل کنترل و غیره منتظره تعادل عاطفی ، روانی خود را از دست می دهد . مرگ عزیزان ، بیماری های سرطانی ، ایدز ، سیل ، طلاق .
تفاوت بحران با استرس : بحران ها غیرقابل کنترل و غیره منتظره هستند ولی استرس ها این گونه نیستند در طول زمان امتداد دارند.
ویژگیهای بحران :
1- غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل هستند .
2- از نظر زمان محدود هستند .
3- ایجاد به هم ریختگی روانی می کنند .
4- ایجاد ناتوانی و سلب قدرت و انرژی می کند .
علائم بحران : بی تفاوتی ، افسردگی ، اضطراب ، احساس گناه ، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس .( اعتماد به نفس اتکاء به خود است و برداشت هیجانی نسبت به خود عزت نفس می شود )گیجی ، منگی دیگر واکنشهای متفاوتی در افراد ایجاد می شود . علت واکنشهای متفاوت ، ویژگیهای شخصیتی متفاوت ، تجربیات و یادگیری گذشته ، نگرش و برداشت فرد ، تفاوت در رشد اجتماعی ، باورهای دینی و اعتقادی و عوامل فرهنگی اجتماعی.
نوع نگرش : الهی درد و محنت تو بلاست ، بلای دوست عطاست ، از عطای دوست نالیدن خطاست .
مداخله در بحران ( Crisis intervention ) : فردی که مداخله در بحران را دخالت می کند باید توانائی مهار و کنترل استرس ها و بحرانهای خود را داشته باشد .
تئوری مداخله در بحران : توسط جرج کاپلان ، نیکمن در دهه 1940 مطرح شد .
مراحله مداخله در بحران :
1- مرحله اول : برقراری ارتباط
A : ارزیابی شناخت عاطفی و رفتاری از واکنش فرد به بحران
B : بررسی سیستم های حمایتی فرد
C : ایجاد موقعیت هایی برای برون ریزی احساس
2- مرحله دوم : روشن کردن مشکل
A : چه عواملی منتهی به این بحران شده است به ویژه وقایع 24 ساعت اخیر
B : چرا در حال حاضر مراجعه کرده است
C : آیا مراجعه برای خود یا دیگران تصمیمی دارد.
D : نقاط قوت و ضعف خودرا بگوید و ارزشیابی کنید اگر تمام نقاط ضعف را مطرح می کند ،درخطر بیشتری است .
E : پرسش در مورد میزان آگاهی در مواجهه با مشکلات در گذشته
F : ارزیابی حمایتهای محیطی
3- مرحله سوم : تعیین قرار داد
توجه به سطح انتظار فرد براساس بررسیها و ارزیابیها
بخش بعد : راهکارها
الیس و لارسون با توجه به ویژگیهای فرد دچار بحران ، مهارتهائی را مطرح کرده اند .
- همدلی ( Empathy ) ، توانائی خود را به جای دیگری داشتن ، ( Sympathy ) همدردی بخشی از مشکل شدن
- صبر و تحمل ، برقراری ارتباط عاطفی
- خلوص : ( نقش بازی نکنیم و خودمان باشیم (
- بی پروائی ، بی پروائی خوب نیست ولی بی پردگی به معنای صادقانه حرف زدن است.
- گرمی ( Warmness ) لبخند زدن ( مهارتهای غیر کلامی (
- احترام ( Respect ) احترام به نظر
- ( Silence ) سکوت ( سکوت رواست اما فرمانروائی مقتدر است (
مهارتهائی که یک فرد کمک دهنده در مقابله با بحران است باید بداند
مهارتهای سازماندهی و حرکتی - Organization and movement skill :
1- چه بگوئیم ؟ روشن سازی Lead ins
2- انعکاس محتوا Restatement
3- انعکاس احساس Reflection
4- سئوال کردن Questioning در بحران سئوال بسته نپرسید ، سئوالات باز بیشتر بپرسید .
5- بازسازی شناختی Cognition restructure
تحقیقات جدید نشاندهنده عناصر جدید در کنترل استرس می باشد :
1- خوش بینی
2- امیدواری
3- بیان احساسات
4- پشتیبانی اجتماعی
5- کارآیی
ودرپایان : در بحران های زندگی است که شخصیت شما ساخته می شود.
|