جمعه ١٦ آذر ١٤٠٣
سال ۱۴۰۲؛ سال «مهار تورم و رشد تولید»
مطالب علمی

 بحران چیست 

موقعیتی که فرد بخاطر واقعه غیرقابل کنترل و غیره منتظره تعادل عاطفی ، روانی خود را از دست می دهد . مرگ عزیزان ، بیماری های سرطانی ، ایدز ، سیل ، طلاق . تفاوت بحران با استرس : بحران ها غیرقابل کنترل و غیره منتظره هستند ولی استرس ها این گونه نیستند در طول زمان امتداد دارند.

ویژگیهای بحران :

1- غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل هستند .

2- از نظر زمان محدود هستند .

3- ایجاد به هم ریختگی روانی می کنند .

4- ایجاد ناتوانی و سلب قدرت و انرژی می کند .

علائم بحران : بی تفاوتی ، افسردگی ، اضطراب ، احساس گناه ، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس .( اعتماد به نفس اتکاء به خود است و برداشت هیجانی نسبت به خود عزت نفس می شود )گیجی ، منگی دیگر واکنشهای متفاوتی در افراد ایجاد می شود . علت واکنشهای متفاوت ، ویژگیهای شخصیتی متفاوت ، تجربیات و یادگیری گذشته ، نگرش و برداشت فرد ، تفاوت در رشد اجتماعی ، باورهای دینی و اعتقادی و عوامل فرهنگی اجتماعی.

نوع نگرش : الهی درد و محنت تو بلاست ، بلای دوست عطاست ، از عطای دوست نالیدن خطاست .

مداخله در بحران ( Crisis intervention ) : فردی که مداخله در بحران را دخالت می کند باید توانائی مهار و کنترل استرس ها و بحرانهای خود را داشته باشد .

تئوری مداخله در بحران : توسط جرج کاپلان ، نیکمن در دهه 1940 مطرح شد .

مراحله مداخله در بحران :

1- مرحله اول : برقراری ارتباط

A : ارزیابی شناخت عاطفی و رفتاری از واکنش فرد به بحران

B : بررسی سیستم های حمایتی فرد

C : ایجاد موقعیت هایی برای برون ریزی احساس

2- مرحله دوم : روشن کردن مشکل

A : چه عواملی منتهی به این بحران شده است به ویژه وقایع 24 ساعت اخیر

B : چرا در حال حاضر مراجعه کرده است

C : آیا مراجعه برای خود یا دیگران تصمیمی دارد.

D : نقاط قوت و ضعف خودرا بگوید و ارزشیابی کنید اگر تمام نقاط ضعف را مطرح می کند ،درخطر بیشتری است .

E : پرسش در مورد میزان آگاهی در مواجهه با مشکلات در گذشته

F : ارزیابی حمایتهای محیطی

3- مرحله سوم : تعیین قرار داد

توجه به سطح انتظار فرد براساس بررسیها و ارزیابیها

بخش بعد : راهکارها

الیس و لارسون با توجه به ویژگیهای فرد دچار بحران ، مهارتهائی را مطرح کرده اند .

- همدلی ( Empathy ) ، توانائی خود را به جای دیگری داشتن ، ( Sympathy ) همدردی بخشی از مشکل شدن

- صبر و تحمل ، برقراری ارتباط عاطفی

- خلوص : ( نقش بازی نکنیم و خودمان باشیم (

- بی پروائی ، بی پروائی خوب نیست ولی بی پردگی به معنای صادقانه حرف زدن است.

- گرمی ( Warmness ) لبخند زدن ( مهارتهای غیر کلامی (

- احترام ( Respect ) احترام به نظر

- ( Silence ) سکوت ( سکوت رواست اما فرمانروائی مقتدر است )

مهارتهائی که یک فرد کمک دهنده در مقابله با بحران است باید بداند

مهارتهای سازماندهی و حرکتی - Organization and movement skill :

1- چه بگوئیم ؟ روشن سازی Lead ins

2- انعکاس محتوا Restatement

3- انعکاس احساس Reflection

4- سئوال کردن Questioning در بحران سئوال بسته نپرسید ، سئوالات باز بیشتر بپرسید .

5- بازسازی شناختی Cognition restructure

تحقیقات جدید نشاندهنده عناصر جدید در کنترل استرس می باشد :

1- خوش بینی

2- امیدواری

3- بیان

 

موقعیتی که فرد بخاطر واقعه غیرقابل کنترل و غیره منتظره تعادل عاطفی ، روانی خود را از دست می دهد . مرگ عزیزان ، بیماری های سرطانی ، ایدز ، سیل ، طلاق .

تفاوت بحران با استرس : بحران ها غیرقابل کنترل و غیره منتظره هستند ولی استرس ها این گونه نیستند در طول زمان امتداد دارند.

ویژگیهای بحران :

1- غیرقابل پیش بینی و غیر قابل کنترل هستند .

2- از نظر زمان محدود هستند .

3- ایجاد به هم ریختگی روانی می کنند .

4- ایجاد ناتوانی و سلب قدرت و انرژی می کند .

علائم بحران : بی تفاوتی ، افسردگی ، اضطراب ، احساس گناه ، کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس .( اعتماد به نفس اتکاء به خود است و برداشت هیجانی نسبت به خود عزت نفس می شود )گیجی ، منگی دیگر واکنشهای متفاوتی در افراد ایجاد می شود . علت واکنشهای متفاوت ، ویژگیهای شخصیتی متفاوت ، تجربیات و یادگیری گذشته ، نگرش و برداشت فرد ، تفاوت در رشد اجتماعی ، باورهای دینی و اعتقادی و عوامل فرهنگی اجتماعی.

نوع نگرش : الهی درد و محنت تو بلاست ، بلای دوست عطاست ، از عطای دوست نالیدن خطاست .

مداخله در بحران ( Crisis intervention ) : فردی که مداخله در بحران را دخالت می کند باید توانائی مهار و کنترل استرس ها و بحرانهای خود را داشته باشد .

تئوری مداخله در بحران : توسط جرج کاپلان ، نیکمن در دهه 1940 مطرح شد .

مراحله مداخله در بحران :

1- مرحله اول : برقراری ارتباط

A : ارزیابی شناخت عاطفی و رفتاری از واکنش فرد به بحران

B : بررسی سیستم های حمایتی فرد

C : ایجاد موقعیت هایی برای برون ریزی احساس

2- مرحله دوم : روشن کردن مشکل

A : چه عواملی منتهی به این بحران شده است به ویژه وقایع 24 ساعت اخیر

B : چرا در حال حاضر مراجعه کرده است

C : آیا مراجعه برای خود یا دیگران تصمیمی دارد.

D : نقاط قوت و ضعف خودرا بگوید و ارزشیابی کنید اگر تمام نقاط ضعف را مطرح می کند ،درخطر بیشتری است .

E : پرسش در مورد میزان آگاهی در مواجهه با مشکلات در گذشته

F : ارزیابی حمایتهای محیطی

3- مرحله سوم : تعیین قرار داد

توجه به سطح انتظار فرد براساس بررسیها و ارزیابیها

بخش بعد : راهکارها

الیس و لارسون با توجه به ویژگیهای فرد دچار بحران ، مهارتهائی را مطرح کرده اند .

- همدلی ( Empathy ) ، توانائی خود را به جای دیگری داشتن ، ( Sympathy ) همدردی بخشی از مشکل شدن

- صبر و تحمل ، برقراری ارتباط عاطفی

- خلوص : ( نقش بازی نکنیم و خودمان باشیم (

- بی پروائی ، بی پروائی خوب نیست ولی بی پردگی به معنای صادقانه حرف زدن است.

- گرمی ( Warmness ) لبخند زدن ( مهارتهای غیر کلامی (

- احترام ( Respect ) احترام به نظر

- ( Silence ) سکوت ( سکوت رواست اما فرمانروائی مقتدر است (

مهارتهائی که یک فرد کمک دهنده در مقابله با بحران است باید بداند

مهارتهای سازماندهی و حرکتی - Organization and movement skill :

1- چه بگوئیم ؟ روشن سازی Lead ins

2- انعکاس محتوا Restatement

3- انعکاس احساس Reflection

4- سئوال کردن Questioning در بحران سئوال بسته نپرسید ، سئوالات باز بیشتر بپرسید .

5- بازسازی شناختی Cognition restructure

تحقیقات جدید نشاندهنده عناصر جدید در کنترل استرس می باشد :

1- خوش بینی

2- امیدواری

3- بیان احساسات

4- پشتیبانی اجتماعی

5- کارآیی

ودرپایان : در بحران های زندگی است که شخصیت شما ساخته می شود.


آمار بازدید
 بازدید این صفحه : 2629
 بازدید امروز : 129
 کل بازدید : 292725
 بازدیدکنندگان آنلاين : 2
 زمان بازدید : 0.2031
تمامی حقوق این سایت متعلق به استانداری اردبیل می باشد.